 |
Nabídka témat |
 |
 |
Tipy na výlet |
 |
 |
Fotoreportáže z akcí |
 |
 |
Komiks |
 |
Inspirováno misiemi u Slovanů.
|
 |
Informace a kontakty |
 |
|
Slovanská lípa - vznik jednoho symbolu
Petr Tryščuk; Přidáno dne 02. 12. 2006 (9928 přečtení)

Západní Slované si za svůj národní symbol zvolili lípu. Což je jistě zvláštní, neboť to byl právě dub jako strom, který dominoval celé střední Evropě a byl symbolickým stromem od dob Keltů, Germánů až po první Slovany.
Kdy a jak naši předkové odsunuli dub na druhé místo, nevíme. Jisté jen jedno, byl to neobvyklý krok k specifické jedinečnosti a v porovnání s heraldickými znaky, které byly stvořeny a dodnes jsou poplatné trendu doby. Symboly la či orla nalezneme po celé Evropě. Lípu však ne. Jen ta je pevně spjata se Slovany. Všichni tedy víme, že lípa je český národní symbol, ale již málokdo tuší, jak se jím
vlastně stala. Také, pokud se podíváme do literatury, zjistíme o původu lipové
symboliky velice málo. Pro sesbírání patřičných informací bylo potřeba pátrat v
různých rozdílných pramenech a bohužel se při vytváření závěru neobejdeme bez
řady spekulací.
Shrňme si tedy to, co je nám o symbolice lípy známo:
-
Jako první uvedli lípu jako symbol slovanství básníci. Datovat však slovanskost lípy teprve od tohoto data (jak se o to pokusil například Miroslav Ivanov) je ošidné. Básníci často jen převádějí realitu obyčejného života do vznešeného jazyka múzy. Přesto za odkaz lípy jako slovanského symbolu vděčíme právě J. Kollárovi za jeho dílo "Slávy dcera" či polskému básníku Krasickému .
-
Lípa se stala oficiálním národním symbolem až roku v červnu 1848 (2.-12.6.48), kdy byla na Všeslovanského sjezdu v Praze (účastni byli delegáti Čech, Moravy,
Slezska, Slovenska a dále Poláci, Rusíni, Chorvati, Srbi, Slovinci a Dalmatinci - tedy
všechno porobené slovanské národy) ustanovena jako národní symbol. Lípa tak tak stála proti velkoněmeckým snahám o porobení slovanského živlu. Bylo vlastně reakce na frankfurtský sněm, kde byl jako symbol velkoněmectví zvolen dub. Lípu jako národní strom měl navrhnout Fr. Ladislav Čelakovský.
-
Není ovšem možné předpokládat, že by se lípa stala během krátké doby národního obrození zničehonic symbolem. Zde je nutné tušit mnohem hlubší kořeny, které možná mají původ už "mezi Vislou a Dněprem."
-
Dub, jako mohutný a statný strom, byl v historii jako symbol přiřazován božským hromovládcům - mužům a válečníkům. Z toho lze usuzovat jasnou mužskou diferenciaci dubu. Zasvěcení Diovi v Řecku,
Jupiterovi v Římě,
Donarovi ve Skandinávii, Perunovi u Slovanů atp.
-
Lípa buď nikomu zasvěcena v historii není (nebo to pro nedostatek pramenů nevíme) nebo patří právě ženám.
-
O mužském a ženském prvku najdeme také další důkaz v označení rodu - TEN dub a
TA lípa. Podle posledního výzkumu (uveřejněno i ve 100+1) se právě označení
rodu výrazně podílí na vnímání daného předmětu. Bylo by velmi zajímavé
porovnat rod lípy a dubu i u ostatních slovanských národů, popřípadě i u dalších evropských národů. Kdysi
jsem si prošel některé jazyky a tuto teorii veskrze potvrzovaly.
Pravděpodobný vývoj stromové symboliky ve slovanských zemích
-
Protoslovanské kmeny uctívají všechny stromy stejně, ale díky svému
významu, ale především mohutnosti a dlouhověkosti se dostávají do popředí
mimojiné dub i lípa. Tato úcta k oboum stromům bude mít pravděpodobně mnohem starší kořeny, než jen slovanské. Pravděpodobně je vlastní všem
indoevropským etnikům.
-
Dominantním stromovým symbolem indoevropských národů Germánů a Keltů je dub. Tento mohutný strom se svým tvrdým a trvanlivým dřevem je uctíván jako něco stálého, pevného a spjatého s duchovním významem. Společný celoevropský význam a tradice činí z dubu strom číslo 1.
-
U Slovanů, Baltů (Baltoslovanů), Italiků se o popularitu dělí dub s lípou. Dub je přitom skoro vždy definován jako mužský prvek nebo má přímou spojitost s muži.
-
Pakliže by dub nebyl v mytologické výbavě Slovanů od počátku, mohli jej přijmout
při postupu do Evropy. Což není úplně pravděpodobně, neboť dub a lípa
se staly takřka shodné v uctívání pro všechny Slovany (zatím to ovšem nemám ověřené u všech
dnešních slovanských kmenů). A to platí i pro Baltoslovany.
-
Další vývoj: Oba tyto dva stromy/symboly jsou svorně uctívány po stovky let a jejich duchovní význam se v důsledku křesťanství potlačuje do úrovně "významné dřeviny".
-
Tyto dva stromy jsou tedy až do doby "vzniku" národního obrození považovány
za "důležitější", ale následkem germánské rozpínavosti dub získává
negativní význam.
-
Obrozenci svolávají jako protiklad "Frankfurtskému sněmu" Sjezd všeslovanský
a proti "germánskému" dubu volí "slovanskou" lípu. Uctívání
stromů je v té době již minimální (díky křesťanství) a proto má v nové
podobě již jiný rozměr.
-
Lípa se stává slovanským symbolem až dodnes, kdy je opět "zapomínána"
jako důsledek cíleného odnárodnění států Evropy.
Mystika a mytologie
V knize Stromy a jejich léčivá moc se dočteme: "V zemích Čechů, Moravanů a Slezanů býval hezký zvyk, že při svatbě a jiné významné události byla vysazována lípa, pod lípou se konaly vesnické sněmy, kázání." A o kousek dál.
"Lípa byla opředena spoustou pověr. Lipové lýko sloužilo ke spoutávání démonů. Figurka z lipového dřeva se nosila pro štěstí. Nošení lipové kůry chránilo před otravou a listy se využívaly při tajných kouzlech k získání nesmrtelnosti. Z lipového dřeva jsou vyřezávány slavné oltáře, neboť toto dřevo se italsky nazývá lignum sanctum, tedy svaté dřevo."
Velmi zajímavá
je legenda o chudých starých manželích z Frygie, o Filemónu a Baukis.
Pověst praví že k nim (myšlen Filemón a Baukis) "jednoho dne zavítal
v přestrojení Zeus. "Přijali jej ve svém domě, jali se svému
hostu, jehož doprovázel Hermés, připravovat nejlepší jídlo, jaké si
mohli dovolit, a již se chystali zabít svou jedinou husu, když v tom Zeus zasáhl.
Byl dojat jejich vlídností a opravdovou zbožností, a o to více, že mezi
ostatními obyvateli v kraji nenalezl nic než krutost a zvyk zahrnovat bohy výčitkami
a opovržením. Aby jejich chování potrestal, rozhodl se seslat na zemi ničivou
potopu, avšak stařičké dobré manžele Filemóna a Baukidu před ní zachránil
a nevídaným způsobem je odměnil. ... a vyslyšel jejich modlitbu, aby zemřeli
současně. Když je po mnoha letech přemohla smrt, proměnili se ve dva
stromy, dub a lípu, které tam pak bok po boku rostly." (Kdo je kdo v mytologii - Alexandr S. Murray) Tento mýtus je pro nás velmi zajímavý. Seslání potopy jako trestu "za nezbožnost" a primitivní pohanské prvky legendy nám určují datování kořenů příběhu hluboko
do minulosti. Pro nás je nyní mnohem podstatnější právě pojetí přeměny partnerů - muž a žena = dub a lípa. Tento mýtus nám dává oprávnění tvrdit, že staří
Italikové pojímali ve svém mýtu nebo v celé mytologii dub jako mužský
prvek a lípu jako prvek ženský. Potvrzuje to zde nastíněnou teorii
o celoevropském pojetí dubu a lípy a jejich významných duchovních
rozměrech.
Další národy
- Baltové, Baltoslované - Lotyšsko: Jako jeden z důkazů hovoří příklad
národních symbolů Lotyšska, mezi které patří jako lotyšské národní stromy lípa
(Tilia cordata; lotyšsky; liepa) a dub (Quercus robur; lotyšsky:
ozols).
Citace: "Dub a lípa jsou charakteristické prvky lotyšské krajiny.
Oba stromy se dosud široce využívají pro lékařské účely. Jak z lipových květů,
tak z dubových kůr se připravují léčivé nálevy. Lotyšské dainy (lidové písně),
které obsahují dávné představy národa o etice a morálce, se o lípě a o dubu zmiňují nejčastěji."
To hovoří jasně - Lotyši patří do skupiny Baltských národů (nebo jsou považováni za tzv. Baltoslovany [Abeceda národů, Zdeněk Wolf]). Formování lotyšského národa pochází z přelomu 16.-17.století a je jasné, že pokud lípu jako národní symbol "má na svědomí" slovanský živel, musel jej vnést už během formování Lotyšského národa.
Nemůže obstát ani tvrzení, že lípa se do Lotyšska dostala až během
"socialistické rusifikace" během sovětském okupace (po roce 1945).
To lze jednoznačně vyloučit, protože lípa je symbolem trvalým (viz. lotyšské dainy
- lidové písně) a ty se tvořily na venkově, který nebyl nikdy rusifikován.
Citace: "zejména na venkově si uchovali Lotyši silnou a živoucí
kulturu" (Encyklopedie Zeměpis světa, G. Batemen, V. Eganová). Vypadá to spíše na mnohem starší tradici - dub i lípa pocházejí z mnohem starší doby, než je samotné formování svébytného Lotyšského národa.
Germanizační tlaky (Vikingové, křižáci) či slovanské tlaky (Velkoruské,
bolševici) neměly na tyto symboly zřejmě žádný vliv. Formovaný národ našel řešení v tom, že si uchoval jako národní strom jak dub tak i lípu. Lípa se ve střední Evropě vyhoupla nad dub především a jedině jako protiklad velkoněmeckému
tlaku. Taková potřeba v Lotyšsku nebyla, neboť germanizační tlak byl naprosto srovnatelný s ruským.
- U Germánů byl dub zasvěcen bohu Donarovi (nebo-li Odinovi).
- O uctívání dubu od Keltů se není třeba příliš rozepisovat. Informace o
uctívání lípy však chybí. Proti lípě hovoří také irský ogham /irské písmo/,
kdy je každému písmu přiřazen nějaký významný rostlinný druh, ale lípa
(přestože je vyjmenováno 25 botanických druhů) je vynechána!
- Finsko - zde se traduje pověst o Jumalovu stromu, což byl dub zasazený ve
Finsku (kde normálně neroste). Pověst hovoří o dubu, který přeci jen ve finské
půdě vyrostl a to tak, že zakryl oblohu a musel být poražen. Dub ve finské
mytologii největší pravděpodobností souvisí s expanzí Vikingů a varjagů na
finské území a je jedním z prvků, jež Finové z tohoto pramene přejali.
- Řecko-Řím: Když chtěl Zeus (Iupiter) něco sdělit svým kněžím, "zašuměl ve
větvích posvátného dubu vítr. U kořenů (posvátného) dubu tryskal pramen
a v koruně odpočívali posvátní holubi." (Předpokládá se, že dubový kult
vztažený na Zeuse vychází z "nesmírně dávných dob" z "primitivního náboženství
Italiků". Což potvrzuje i pramen - jehož uctívání je pro evropská primitivní náboženství typické.
- Baskové jsou perfektní skupinou, která by nám mohla srovnávací metodou říci velmi hodně. Bohužel v tomto směru se mi (přes veškerou snahu) doposud nepodařilo zjistit nic konkrétního. (Pokud to samo o sobě není podstatnou informací !?)
Doplňující zajímavosti
- Lípa slovanská: Národní spolek (1948-49) radikálně demokratický (informace
o Lípě Slovanské)
- Lípa v rukopisech: Rukopisy Královédvorský a zelenohorský
- Léčivé lípy jsou především "slovanské" domácí lípy T.cordata a T.
platyphyllos a nikoliv dovezené (T.americana ap.)
Rod Tilia L. - lípa
Lípa není, jak víme jenom národním symbolem, ale také medonosným stromem, který má mnoho dalších pozitivních vlastností. Přes veškerou historii by se nemělo zapomenout na taxonomii, protože by byla ostuda, vysadit někde na počest Slovanů lípu dovezenou z Ameriky.
Víceleté, listy opadavé, na větvích dvouřadé střídavé, nedělené, srdčité nebo na bázi uťaté, pilovité nebo zubaté, špičaté, palisty malé
opadavé; květenství v dlouze stopkatých vrcholících, žlutavé nebo bělavé, vonné, listen blanitý, podlouhlý, k stopce květenství přirostlý a s ním opadavý. Květenství oboupohlavné, pravidelné pětičetné , androeceum (soubor tyčinek) obsahuje až 80 tyčinek, volné nebo nitkami srostlé v 5 svazečků, gynoeceum (pestík) pětipouzdrý, nažka tvrdá – oříšek s 1-3 semeny. Děloha dlanitě laločnatá.
Všechny druhy se mezi sebou plodně kříží a kříženci,
často popisovaní jako druhy, se běžně vysazují i v parcích a spontánně
se šíří ve volné přírodě; pěstuje se též mnoho cizích druhů, které
se druhotně šíří i v křížencích s druhy domácími.
Druh - Tilia platophyllos Scop. - lípa velkolistá
Popis
Strom až 40 metrů vysoký, větve rozkladité.
Listy: Listy široce až okrouhle vejčité, 3-12 cm velké, na bázi srdčité.
pravidelně ostře, ale ne osinkatě pilovité, náhle zašpičatělé, na líci
pýřité nebo lysé, na rubu světle zelené a zvláště na žilnatině pýřité.
žilky 3° vynikl, souběžné, řapík 2-5 cm, pýřitý.
Květenství: visuté, 3 (2-5) květů, listen 5-12 cm, květy žlutavě
bílé. Corolla (koruna květní) - 8 mm, androeceum (soubor tyčinek) - 30-40
ks.
Plody: kulovité nebo hruškovité, 8-10 mm, silně 5žebré, plstnaté,
oplodí dřevnaté.
Druh - Tilia cordata Miller. - lípa malolistá
Popis
Strom, zřídka keř až 30 metrů vysoký, koruna široká, rozkladitá. Mladé
větévky lysé.
Listy: Řapíky listů 1-4 cm, lysé, čepele nesouměrně okrouhle srdčité,
3-6(-9) x 3-7 cm, na bázi srdčité, jemně pilované, náhle zašpičatělé,
lysé, jen na rubu v paždí žilek rezavě hnědě chlupaté, žilky 3° nezřetelné
Květenství: Vrcholík s 5-11 ((3-16) květy, přímý, ve třetině až
polovině s čárkovitě jazykovitým listenem. Corolla (koruna květní) - žlutavě
bílá
Plody: tenkostěnné, kulovité, v průměru 6 mm, slabě brázdité.
Výskyt
Světlé smíšené lesy dubohabrové, lužní a svahové lesy. Půdy vlhké i
vysychavé, zásadité, často vápenaté, humózní, kamenité i hlinité. V
teplejších krajích hojná, jinde roztroušená, často sázená.
Druh - Tilia vulgaris Hayne. - lípa obecná
Je možné, že se jedná o křížence (hybrida) druhů T. platophyllum
a T. cordata.
Popis:
Větévky: mladé větévky lysé.
Listy: čepele 6-10 cm velké, široce vejčité, na bázi šikmo srdčité
až skoro uťaté, pilovité, krátce zašpičatělé, na líci tmavozelené, na
rubu bledší, po obou stranách lysé, jen na rubu v paždí žilek rezavě hnědě
chlupaté, žilky 3° sotva patrné nebo nevyniklé
Květenství: Vrcholíky nicí, 4-10 květů
Plody: Nažky široce vejčité, v průměru 8 mm.
KLÍČ k určování druhů rodu Tilia sp. v České a Slovenské republice
1a Listy na rubu lysé nebo pýřité, s chlupy jednoduchými
2a Plody vynikle žebernaté
3a Listy na rubu pýřité:
Tilia platophyllos (Lípa velkolistá)
3a Listy na rubu
lysé, jen v paždí žilek se svazečky chlupů
4a Listy pilovité, zuby špičaté, bez osinek: Tilia
platophylos (Lípa velkolistá)
4b Listy osinkatě pilovité: Tilia caucasica (Lípa
kavkazská)
2b Plody hladké nebo nezřetelně žebernaté
5a Květenství přímé,
žilky 3° na rubu listu nevyniklé Tilia cordata (Lípa srdčitá)
5b Květenství
visuté
6a Listy velké, 10-20x8-15 cm, náhle zašpičatělé,
osinkatě pilovité, květy +/- 15 mm v průměru: T. americana
6b Listy menší, nanejvýš 10 cm, špičaté, ale ne osinkatě
pilovité
7a Plody kulovité, zaoblené: Tilia vulgaris (Lípa
obecná)
7b Plody zašpičatělé: Tilia euchlora (Lípa zelená)
2b Listy na rubu hvězdicovitě chlupaté, bíle plstnaté
nebo zelené
8a Listy na rubu chlupaté, ale ne bíle
plstnaté:
Tilia rubra (Lípa červená)
8a Listy na rubu hvězdicovitě bíle
plstnaté
9a Větévky i řapíky
lysé: Tilia heterophylla (Lípa různolistá)
9b Větévky i řapíky
pýřité až plstnaté
10a Řapíky kratší než půl čepele, plody slabě 5žebré:
T. tomentosa (L. stříbrná), T.manshurica (L.mandžuská)
10a Řapíky delší než půl čepele, plody s 5 rýhami: T.
petiolaris (L. řapíkatá), Tilia heterophylla (Lípa různolistá)*
* platí pokud jsou větévky nápadně dlouze visuté
Připraveno podle: Nová květena
ČSSR, Prof. Doc. Josef Dostál, Academia Praha 1989
Celý příspěvek |
Autor: Petr Tryščuk |

|
 |
HISTORICKÉ TRŽIŠTĚ |
 |
 |
Pozvánka: Beltine 2013 |
 |
 |
Sháníme |
 |
Pro potřeby našeho webu sháníme nadšence stejného ražení jako jsme my.
Nebráníme se žádné spolupráci, ale nyní potřebujeme především kreslíře, malíře, kteří by měli chuť přispět svou prací k lepšímu vhledu Slované.cz.
Tento web je neziskový a tudíž nemůžeme nabídnout žádný honorář.
NOVÉ MALBY
Vesna
Více obrázků od stejného autora.
F. Skřivánek: Lov Gryfa
Více obrázků od stejného autora.
|
|
 |
Partneři |
 |
 |
Odkazy |
 |
 |
Jazyčníci |
 |
|