
Posledním krokem v barvířském řemeslu je získání barviva a barvení samotné. Případně je někdy vhodná i následná fixace či doladění barev (např. domořením).
Po přečtení této zavěrečné části se již můžete plně pustit do vlastních pokusů.
BARVÍCÍ LÁZNĚ:
Speciální barvící lázně nyní prozatím vynecháme - týkaly se
skutečně kvalitních barvířů a získání barvy někdy trvalo i 2 roky. Kdo
by chtěl znát tyto postupy, nechť se obrátí na knihkupectví Grada a
pořídí si knihu Barvíme
pomocí rostlin od V. Bidlové.
Klasická barvící lázeň - PŘÍPRAVA:
-
Sklizeň: U některých rostlin se množství získaného barviva
odvíjí od doby sklizně. U kůry a dřeva doporučuji sběr nejdříve od
konce srpna. V jiných případech (např. listí) je to prakticky jedno.
- Zpracování hmoty: Je velmi důležité co
nejvíce rozmělnit zdroj, ze kterého se bude získávat barvivo (čím
drobnější částečky - tím bude rychlejší uvolňování barvy). Takže sekat,
drtit, krájet. (Takto upravený zdroj barvy se dá v mnoha případech i
usušit; barvit se s ním dá i později).
- Předmočení: Alespoň u větších částeček
sušeného materiálu i některého čerstvého (jako je kůra) je vhodné zdroj
barviva předem namočit na 24 hodin.
- Vyvaření: Zpracovanou hmotu vyvaříme
podle potřeby 20-60 minut. Pořádně scedíme, necháme vychladnout na
teplotu lidského těla a můžeme vkládat látky či vřetena k barvení.
Nyní můžeme vkládat textilie určené pro barvení. Látky
vkládáme pokud možno tak, aby se nikde nepřekládaly a přízi namotanou
na motovidle.
-
Macerace:
- Len, konopí, kopřiva: můžeme vařit 0,5 až 2 hodiny
podle potřeby
- Vlna: teplota by neměla přesáhnou 50-60˚C, při vyšších
teplotách vlna lépe chytá barvu, ale zároveň i plstnatí
- Hedvábí: teplota by neměla přesáhnou 50˚C neboť lesklé typy
hedvábí ztrácejí svůj lesk.
- Studená lázeň: je vhodná pro velmi kvalitní mohér, vlnu
a hedvábí. Takovou lázeň necháváme odležet i 48 hodin.
- Namáčení ve studené
vodě; několikeré - s vychladnutím i bez, podle druhu barviva
- Míchání: Během
vyváření
mícháme. Některé recepty mají velmi přesně stanoveno jak a kolik
míchat. Obecně však postačí mírně promíchat co 15 minut, aby se barva
nekoncentrovala na jednom místě.
- Dokončení: Chladnutí materiálu musí u
vlny (mohéru) probíhat pomalu, jinak dojde k jejímu poškození. U
ostatních materiálů je to jedno.
- Vymáchání: Zpravidla nechávám barvu
nejdříve zaschnout a až následně ji proplachuji. Je však otázka nakolik
se fixace barviva v látce zvýší. Případně tedy můžete proplachovat hned
po vyjmutí z lázně.
- Vysychání: provádíme zásadně ve stínu a
ne na přímém slunci.
Barvící lázeň s mořidly:

|
Nálev z
červce - je zde patrný rozdíl v nasycenosti barev mezi různými
materiály. Vlevo nahoře a dole je zbytkové hedvábí (barva chytá jen
slabě); vlevo uprostřed je režný len, který se vůbec nezbarví a vpravo
je vlna, která se okamžitě zbarví do ruda (výsledkem je ale růžová). |
Jak již jsem zmínil v první části, tuto barvící lázeň příliš (pro
začátečníky úplně nedoporučuji). Na druhou stranu jsem ji dřéve z
důvodu úspory času a energií využíval a to hlavně na vlnu a především u
silných barviv, jako je kůra ořešáku apod. Dnes si
matriál téměř vždy předmořuji předem.
- Barvivo: Barvivo získáme stejně jako v
předešlém případě. Do barvící lázně navíc (po vyjmutí pevných částeček)
vložíme mořidlo (poměry stejné jako u moření) a rozmícháme jej.
- Macerace v lázni probíhá stejně jako v
předešlém případě.
Tipy:
USTALOVÁNÍ BAREV - DOMOŘOVÁNÍ:
V některých případech je vhodné barvy ještě následně po
obarvení ustálit, nebo zesvětlit (kamencem) nebo ztmavit (taninem,
skalicí zelenou).
- Ustálení provádíme již u řádně vymáchané obarvené látky. Tu
ještě namočíme do vody s octem (cca 5 lžic octa na 1 litr vody) a
necháme stát 30 - 60 minut. Varování: Před
ustálením octem to nejdříve vyzkoušejte na vzorku - změna pH může
výslednou barvu i zničit!
- Ustalování močí (močovinou): Tuhle teorii jsem dosud
neověřoval, ale má prý jistou etnografickou podobnost s pozdějšími
dobami.
- Jako další mořidla a
ustalovače se uvádí
hašené vápno a skalice bílá, ale až z 19. století a bez bližších
podrobností.
- Domořování probíhá v menších nebo
stejných poměrech jak bylo uvedeno u moření (viz výše). Zpravidla stačí
použít původní zbytek (neobohacený) mořícího nálevu. Délka namáčení je
ovšem výrazně kratší. Orientačně se osvědčilo (i doporučuje) 10-50
minut.
Zdroje a odkazy (pro všechny díly seriálu o Barvení):