|
SemarglTomáš Nový; Přidáno dne 16. 04. 2006 (2835 přečtení)Toto božstvo v rámci východoslovanského panteonu znamená velkou záhadu a kolem jeho původu i funkce se vyskytuje velmi mnoho otazníků a nejasností. Jedním z hlavních problémů je otázka, zda šlo o jednoho, či dva bohy. Podle Povesti vremennych let náležela ke skupině idolů postavených knížetem Vladimírem i socha „Semargla“. Slovo nekojego christoljubca oproti tomu uvádí při této příležitosti dva bohy: „…právě tak se nemohl křesťan snést s křesťany žijícími ve dvojvěří, kteří věřili v Perouna a v Chrsa a v Sima, v Rgla a v Mokoš a ve víly, kterých je třicet sestřenic, neboť tak říkají nevzdělaní, všechny majíce za bohyně, a tak jim přinášejí oběti a zabíjejí jim na počest kuřata…“ Na jiném místě stejného díla se k těmto bohům váže ještě jedna zmínka: „…proto křesťanům nepřísluší hry ďábelské hrát, jako tanec, hudba, ďábelské písně zpívat a přinášet oběti idolům, jak tito, již se modlí k ohni při sušení obilí, vílám, Mokoši, Simou, Rglou a Perounou, Volosu, dobytčímu bohu, Chrsou, rodu a rožanicím a všem jejich prokletým bohům.“ Z tohoto důvodu vyvolává velké rozpaky etymologie jména božstva, a proto se zde objevuje celá řada možných názorů na jeho původ. Směr vycházející ze slovanského prostředí považuje za primární dva výrazy zmiňovaných božstev, a to Sem (z praslovanského tvaru „semja“ ve smyslu „rodina“), z něhož by mohla vyplývat funkce ochránce rodu, a dále Rgl (z praslovanského „rž“ – „žito, obilí“), vystupující jako nadpřirozená bytost pečující buď o rostlinnou vegetaci, nebo o kvašení spojené s přípravou poživatin z obilí. Odraz jejich názvů je spatřován v polských místních jménech Rgielsko, Rgilew či Siemianowo, Semianowice. Na tento názor navazuje další teze, spatřující v názvu prvního božstva jakéhosi „správce“ starajícího se o dobytek, a tímto způsobem pomáhajícího čeledi i hospodáři, ve druhém bohu pak „patrona“ obilí. Pokud by tedy skutečně šlo o dvě božstva, nabízí se zde varianta chápat jejich vzájemný poměr i projev jako blíženecký, jenž je v indoevropské tradici dobře znám (např. řečtí Dioskúrové Castor a Polux), odkud mohli Slované čerpat. Odlišná linie, považující Simargla pouze za jednoho boha, upírá svou pozornost do íránské oblasti, v níž se vyskytuje démon Senmurv v podobě bájného okřídleného psa se dvěma pařáty, jehož funkce spočívala v ochraně vegetace. Tuto hypotézu podporuje fakt, že se na Rusi v 11. a 12.století objevují na některých ozdobných předmětech (šperky, spony, náramky) zobrazení téměř identická s íránským vzorem, považovaná za podobu Simargla, což souvisí s jedním z možných ovlivnění Slovanů touto kulturou. Jestliže tedy přijmeme teorii o Simarglově démonické podstatě, pak by představoval bytost nižšího řádu, a proto se vůbec naskýtá otázka jeho zařazení mezi ostatní božstva panteonu knížete Vladimíra.
Související články:
Celý příspěvek |
Autor: Tomáš Nový |
Socha Radegasta na Radhošti (26.04.2008) Jarovít (16.04.2006) Rujevit, Porevit a Porenut (16.04.2006) Ostatní bohové - Pizamar a Tiarnaglofi (16.04.2006) Radegast (16.04.2006) Prove (16.04.2006) Podaga (16.04.2006) Jarní božstva (16.04.2006) Rod a Rožanice (Sudice) (16.04.2006) Lada (16.04.2006) Stribog (16.04.2006) Meluzina (16.04.2006) Jarun (Jarovít) (17.01.2006) Živa (17.01.2006) Jarovít (17.01.2006) Dažbog (obsáhleji) (17.01.2006) Svarog (podrobněji) (17.01.2006) Víra starých Slovanů II. (16.01.2006) Víra starých Slovanů I. (16.01.2006) Legendy o Dažbogovi (15.01.2006) Mokoš (15.01.2006) Triglav (15.01.2006) Chors (15.01.2006) Svantovít (15.01.2006) Veles (15.01.2006) Perun (15.01.2006) Svarožic (15.01.2006) Svarog (15.01.2006)
|
|
|
Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.