|
PodagaTomáš Nový; Přidáno dne 16. 04. 2006 (2666 přečtení)Podaga je také jedním z nejvýznamnějších staroslovanských božstev. Podle Helmoldovy „Slovanské kroniky“ byla u Vagrů (nejzápadnější větev Bodrců) na prvním místě ctěna božstva Podagy a Proveho. Podaga byl božstvem krásného, příznivého počasí, lovu a vláh. Jako božstvo krásného počasí se dodnes zachovalo pod jménem „pohoda“ – původně „pogoda“. Název Podaga lze rozdělit na „Po“ a „Daga“. „Po“ znamená božskou povýšenost, „Daga“ je staroslovanský výraz pro duhu. Duha, překrásně zbarvený nebeský oblouk, který vyzařuje sedmi barvami, patří k nejkrásnějším přírodním úkazům a je předním znakem Podagy. Od pradávných dob byla duha uctívaným a božským zjevením. Zbytek veliké úcty k ní je doposud zachován ve zvyku, kdy je zapovězeno ukazovat na duhu prstem, aby nebyl člověk vytažen po jejím paprsku nahoru. V bájesloví je označována duha jako „boží stolec“, „boží pásek“, „pás bohorodice“, „boží most pro vstup duší do ráje“. I zde se tedy setkáváme se spojením s dušemi zemřelých. Podaga, jak již bylo zmíněno, je především božstvem příznivého počasí, které však nespočívá pouze ve slunečním svitu, ale také ve střídání blahonosné vláhy s teplem a světlem. Proto také mohl přivolávat i déšť a větry. A zde hraje právě duha důležitou roli. Ve starých mýtech se říkalo, že voda, která spadne z nebes, musí být znovu vytažena nahoru (viz české: „slunce vodu táhne“). Věřilo se, že duha pije vodu z jezer, řek a studní a předává ji mrakům. Proto se i v Rusku říkalo duze „pijavica“, u Poláků „piauka“. U západních Slovanů je rozšířena pověra, že čarodějnice mohou duhu skrýt a tak přivodit období sucha. O původu duhy vypravují Poláci, že Slunce, když se vrátí v noci domů za moře, zhotovuje ze svých paprsků duhu a barví ji podivuhodnou barvou. Nemají-li obři, kteří vytváří mračna, dostatek vody, vypůjčí si duhu od Slunce, spustí ji jedním koncem do rybníka nebo řeky a vytáhnou po ní vodu nahoru. Tak zní staroslovanská mytologická představa o koloběhu vodstva. Podaga v celkovém významu se tedy jeví jako zářivé, osvětlující a jásavé božstvo počasí, duhy a krásné pohody. Jeho znamením byl roh hojnosti, z něhož byla předvídána úrodnost. Pogoda, Pohoda nebo Podaga bylo u Rusů, Poláků, Čechů a Moravanů též jedním z božstev jara a modrojasného nebe. Jeho obraz byl mladý a krásný, ověnčený modrými květy a oděný ve stříbrem protkávané šaty.
Související články:
Celý příspěvek |
Autor: Tomáš Nový |
Socha Radegasta na Radhošti (26.04.2008) Jarovít (16.04.2006) Rujevit, Porevit a Porenut (16.04.2006) Ostatní bohové - Pizamar a Tiarnaglofi (16.04.2006) Semargl (16.04.2006) Radegast (16.04.2006) Prove (16.04.2006) Jarní božstva (16.04.2006) Rod a Rožanice (Sudice) (16.04.2006) Lada (16.04.2006) Stribog (16.04.2006) Meluzina (16.04.2006) Jarun (Jarovít) (17.01.2006) Živa (17.01.2006) Jarovít (17.01.2006) Dažbog (obsáhleji) (17.01.2006) Svarog (podrobněji) (17.01.2006) Víra starých Slovanů II. (16.01.2006) Víra starých Slovanů I. (16.01.2006) Legendy o Dažbogovi (15.01.2006) Mokoš (15.01.2006) Triglav (15.01.2006) Chors (15.01.2006) Svantovít (15.01.2006) Veles (15.01.2006) Perun (15.01.2006) Svarožic (15.01.2006) Svarog (15.01.2006)
|
|
|
Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.