|
Jarní božstvaTomáš Nový; Přidáno dne 16. 04. 2006 (2753 přečtení)Bohové jara, vládnoucí nad nejkrásnějším obdobím roku, byli nejoblíbenější a nejoslavovanější. Byli to hrdinové, kteří přijížděli na koni a přemohli zlou moc – zimu. Doba jejich panování trvala od jara do léta, do nejvyššího vrcholu Slunce, tedy do svátku Lady, letního slunovratu. Svátek božstva Jarila byl u Slovanů oslavován od nepaměti. Vztahují se k němu mnohé obyčeje a pověry. Bělorusové si představovali Jarila jako krásného mládence, sedícího v bílém plášti na bílém koni, s věncem jarních kvítí na hlavě, bosého, v levé ruce držícího hrst obilních klasů. Koncem dubna, v čas jarního setí, světili jeho svátek. Dívky, ozdobené věnci, vybraly jednu ze svého středu, oblékly ji za Jarila, posadily na bílého koně a vedly do osetých polí. Tam zpívaly písně, v nichž velebily boha, který poskytuje úrodu obilí. Jurja, nepřemožitelný bojovník, nesoucí vítězství světla, zeleně a kvítí, je vtělený zápas, který se odehrává se zimou v jarní přírodě. Ve Štýrsku bývalo zvykem obalit mladíka nebo dívku zelenými, bukovými ratolestmi a kvítím, vodit je po vsi a zpívat. Za „zeleným Jurjou“ chodil „Raboli“, oděný do slámy nebo kožichu a ti dva spolu potom zápasili. Raboli představoval zlou moc, nad kterou Jurja vždy zvítězil. Jurja je sluneční božstvo, bůh znovuvzkříšené přírody a polní úrody. Jemu, jako vítězi nad zimními bohy, přísluší probouzet na nebi i na zemi jarní síly k životu. On odemyká nebe, propůjčuje zdraví a krásu, vypouští rosu a dává teplo. Jurja zlatými klíči odemkne nebe i zemi a tak nechá vstoupit jaro. Svatojirské poutě, v Čechách pouť na horu Říp, si zachovaly starý věhlas. Kult jarních božstev patřil u Slovanů k nejoblíbenějším a nejhlučněji oslavovaným. V době letního slunovratu, kdy ztrácela jarní božstva svou sílu a moc, předávala své žezlo bohům jiným. Ženským protějškem Jurji je Vesna. Má všechny vlastnosti jarního božstva, tj, zahání zimu, přináší teplo, zeleň a kvítí. Bývalo zvykem, že jakmile roztál sníh, spěchaly dívky, lehce oděny a bosy, se zpěvem přes vesnici a volaly, že jdou naproti Vesně. Když došly na konec vesnice, jásaly, poskakovaly, tleskaly a vracely se od domu k domu, kde byly pohoštěny. Vesna je ve spojení s jarními svátky, dnes velikonocemi. Poláci na zelený čtvrtek volali před východem slunce na Vesnu, aby přinesla první déšť. Vesna přilétala, jak se tradovalo, i na křídlech jarních ptáků. Zpívalo se: „Skřivánci, přileťte, krásnou Vesnu přineste!“ Na jaře a v létě se Vesna objevuje u studánek jako bílá paní, které se říkalo „Velkonočka“. Velkonočka si myla ve vodě nohy a ruce, což mělo obrozovací význam. V pohádkách se mnohokrát zakletým princeznám, které se umyly vodou ze studánek, vrátilo mládí a krása. A právě z toho také pochází starodávný zvyk „oblévačky“, kdy tak jako Vesna, očištěna vodou, vcházela do léta, tak i Slované, očištěni vcházeli do nové životní etapy. S pojmem této bohyně se váže radost, zpěv, zeleň, kvítí a krása. Za jejího
ptáka je považována kukačka, o níž se říká, že je pravým vtělením Vesny.
Související články:
Celý příspěvek |
Autor: Tomáš Nový |
Socha Radegasta na Radhošti (26.04.2008) Jarovít (16.04.2006) Rujevit, Porevit a Porenut (16.04.2006) Ostatní bohové - Pizamar a Tiarnaglofi (16.04.2006) Semargl (16.04.2006) Radegast (16.04.2006) Prove (16.04.2006) Podaga (16.04.2006) Rod a Rožanice (Sudice) (16.04.2006) Lada (16.04.2006) Stribog (16.04.2006) Meluzina (16.04.2006) Jarun (Jarovít) (17.01.2006) Živa (17.01.2006) Jarovít (17.01.2006) Dažbog (obsáhleji) (17.01.2006) Svarog (podrobněji) (17.01.2006) Víra starých Slovanů II. (16.01.2006) Víra starých Slovanů I. (16.01.2006) Legendy o Dažbogovi (15.01.2006) Mokoš (15.01.2006) Triglav (15.01.2006) Chors (15.01.2006) Svantovít (15.01.2006) Veles (15.01.2006) Perun (15.01.2006) Svarožic (15.01.2006) Svarog (15.01.2006)
|
|
|
Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.