Slovanský web

KALENDÁŘ

  Měsíc:

Hlavní stránka Seznam projektů a akcí Ke stažení Mail Slované ! ! ! KOSOVO JE SRBSKO ! ! !   Více  
roh   Nabídka témat roh

roh   Tipy na výlet roh
Festival Beltine 30.4.-1.5.
Zelené svátky 17.-19.5.
Jantarová stezka 1.-2.6.
Oslavy Slunovratu 21.-23.6.
Boj o hradiště 10.-11.8.
Bitva Rogar 17.-18.8.

roh   Fotoreportáže z akcí roh
Dožínky

Zimní Slunovrat

Lov vlka

Kupalo - Slunovrat

Jarilky 2011

Vynesení Moreny 2011

VŠECHNY FOTOREPORTÁŽE...

roh   Komiks roh
Inspirováno misiemi u Slovanů.
Komiks.
roh
Celý komiks
roh

roh   Informace a kontakty roh
Administrátor:
Petr Tryščuk
777 103 532
petr@slovane.cz

http://o-chae.com

NAVRCHOLU.cz


Bytosti

* Přírodní duchové a démoni - úvod

Přidáno dne 16. 01. 2006 (1655 přečtení); administrator

Daleko nejširší oblast starého slovanského náboženství tvoří démonolatrie - kult přírodních duchů, nesčetných bytostí nižšího řádu, oživujících přírodní zákony a síly, jež obklopují člověka. V tomto směru se nijak neliší od "pohanství" jiných etnik, ba ani od světových náboženství, jako křesťanství, islám, buddhismus, kde nižší duchové, ať už dobří či zlí, představují nezbytný ideologický substrát vyšších náboženských nauk.

Proto se také ani po přijetí křestu nepodařilo církvi tuto vrstvu představ vymýtit. Člověk spjatý s přírodou se sice snadno zřekl bohů a nahradil je svatými, tvrdošíjně však lpěl na bytostech, jež atavisticky vnímal v přírodních jevech a s nimiž se stýkal pomocí magických praktik. Proto se právě z této vrstvy staré víry tolik zachovalo až do novověku, i když ve značně modifikované a lokálně rozrůzněné podobě, většinou jako tradice, jejíž původní smysl a obsah byl zapomenut. Etnografický materiál poskytuje proto nejrozsáhlejší zdroj našich vědomostí, využívat jej lze však jen s nezbytnou opatrností, neboť ne všechny lidové představy a zvyky mají předkřesťanské kořeny a často vznikaly i pod pozdějším vlivem jiných kulturních oblastí.

Starší historické prameny z 10.-13. století přinášejí většinou jen povšechné údaje o úctě k výšinám, k pramenům, k řekám, k jezírkům, k moři, ke kamenům, k stromům, k ohni a k jiným přírodním silám, ať už jde o Život sv. Nauma Ochridského pro jižní Slovany, o Kosmu a Homiliář opatovický pro Čechy, Thietmara, Helmonda, Herborda a Ebbona pro polabsko-pobaltské kmeny, Povest vremennych let a Novgorodské letopisy spolu s ruskými traktáty pro východní Slovany a další. Nejstarší svědectví podává opět Prokopios ze 6. stol., podle něhož Slované uctívali vedle boha-hromovládce i řeky, nymfy a jiné démony a přinášeli jim oběti.

S těmito stručnými a většinou povšechnými informacemi kontrastuje velké bohatství etnografických dokladů, jež stavějí démony do popředí všeho kultu, takže někteří badatelé dospěli k názoru, že původním slovanským náboženstvím byl "jen" tento přírodní kult, z něhož se teprve později individualizací a antropomorfizací démonů, s přispěním cizích vlivů, vyvinuly polyteistické představy (H. Lowmianski). Skutečnost je však značně zkreslena stavem pramenů; jak jsme již ukázali, antropomorfní představy božstev měli Slované už na počátku svého historického vystoupení, přičemž démoni byli jen jejich průvodním jevem, stejně jako později nevítaně doprovázeli křesťanskou Trojici a svaté, substitující staré bohy.

Starým domácím názvem pro démony byl výraz diva, jenž se zachoval v pojmech divoženka, divý muž, samodiva apod. a běs, který původně znamenal přírodní božstvo a ducha vůbec, později vlivem křesťanské literatury nabyl významu zloducha, ďábla. Podobný osud sdílel i výraz čert (prokletý), související s čarami, čarováním.

Víra v duchy vznikla na stupni vědomí, kdy člověk žil více v instinktech než intelektu, a nemohla se proto vyvinout z přemýšlení o rozdílu živého a mrtvého, spánku a bdění, jak předpokládali zastánci animismu (E. Tylor, A. Lang, W. Wundt aj.) Souvisí spíše s vývojovou fází, na níž se člověk necítil být svým vědomím uzavřen sám v sobě, odděleně od svého přírodního prostředí, nýbrž prožíval je intimně jako procesy vlastního těla. Přírodní jevy neoživoval svou fantasií, protože byly jeho vědomí dány jako živé a oduševněné, právě tak jako jeho vlastní bytost. Svět se mu nejevil jako souhrn abstraktních sil, jak tomu bylo později u vyvinutého intelektu, ale jako svět bytostí, které ovlivňují jeho život v příznivém nebo nepříznivém smyslu. Dokud toto atavistické, polosnové prožívání přírody v něm bylo silnější než intelekt, potud žádná vnější moc nemohla z něho vymýtit představy o přírodních a nadsmyslových bytostech. Proto se mohly tak dobře zachovat až do 18.-19. stol., kdy je začali horlivě sbírat a evidovat etnografové. Srovnáním těchto pramenů s historickými zprávami a s analogickými prvky u sousedních, zejména indoevropských etnik si můžeme učinit přibližnou představu o této rozsáhlé vrstvě starého slovanského náboženství.

V nepřeberném množství démonických bytostí, lokálně často značně zabarvených, se rýsují určité skupiny či kategorie, spojené podobnou funkcí nebo prostředím, v němž působí.

Velká skupina přírodních duchů souvisí především s elementy (země, voda, vzduch, oheň), jejichž rozdíly patří k prazážitkům člověka. Hrají proto závažnou roli jak v náboženském cítění, tak v počátcích filozofického myšlení, jak ukazují např. kosmogonické spory prvních řeckých filozofů, a udržují se v esoterních naukách, zejména v alchymii, až do novověku. Zjevné rozdíly pevné, tekuté, vzdušné a ohnivé hmoty byly pociťovány jako důsledek působení rozdílných bytostí, s těmito elementy spojených. Hranice sice nejsou vždy ostré - ostatně i elementy se v přírodě navzájem prolínají -, přesto lze mluvit o elementárních bytostech země (skalní a horští duchové), vody (vodníci, rusalky), vzduchu (víly, pochvist, větrnice) a ohně (plivníci, ohnivý muž). Pokud existovaly některé velké samostatné skupiny nepochybně starého původu, např. víly, pak se i mezi nimi rozlišovaly víly horské, vodní a oblačné.

Další specifickou skupinu přírodních duchů představovali vegetační démoni, oživující jednak svět polního rostlinstva, tak důležitý pro zemědělce (polevik, polevoj, žitná bába, žithola, serp, serpyšyja, posserpanc a další), jednak lesní vegetaci (lešij, lesovik, manija, lesní panny a žínky a další). Často sdílejí sféru své působnosti s duchy, kteří se objevují v určitou denní nebo noční dobu a mají tak vztah k rytmům času (polednice, večernice, klekánice, půlnočnice apod.)

Samostatnou skupinu tvoří bytosti řídící lidský osud (Rod, rožanice, sudičky, sreča, dolja atd.), další, velmi oblíbenou a rozšířenou, duchové střežící domov a hospodářství (šotkové, skřítci, dědové, hospodáříčkové atd.), kteří se v některých případech vyvinuli z kultu předků. Svět přírodních duchů se mnohdy vůbec silně prolíná se světem duší zemřelých - odtud také teorie o jejich manistickém původu. V instinktivním povědomí se duše mrtvých stávaly součástí vnější přírody a ovlivňovaly, příznivě či naopak, život lidí na zemi.

Zdeněk Váňa
Svět Slovanských bohů a démonů, Panorama Praha, 1990
(převzato ze slovanstvo.wz.cz)


[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
Zobrazen celý článek | Počet názorů: 0 | Přidat názor | Informační e-mailVytisknout článek

roh   HISTORICKÉ TRŽIŠTĚ roh

Široká nabídka levného vybavení nejen pro Slovany, ale takřka pro celou historii...

Naše trvalá nabídka:
+ Oblečení
+ Táboření
+ Vojenská výbava
+ Osobní výbava
+ Řemeslné potřeby
+ Ozdoby a šperky
+ Duchovní pořeby
+ Jídlo a pití


roh   Pozvánka: Beltine 2013 roh

roh   Sháníme roh
Pro potřeby našeho webu sháníme nadšence stejného ražení jako jsme my.
Nebráníme se žádné spolupráci, ale nyní potřebujeme především kreslíře, malíře, kteří by měli chuť přispět svou prací k lepšímu vhledu Slované.cz.

Tento web je neziskový a tudíž nemůžeme nabídnout žádný honorář.

NOVÉ MALBY
Vesna

Více obrázků od stejného autora.

F. Skřivánek: Lov Gryfa

Více obrázků od stejného autora.


roh   Partneři roh
Velesův lid
Orcae Ita
Orcae Ita.

Velkomoravané
Velkomoravané

CEA
CEA

seznam všech
slovanských skupin


roh   Odkazy roh
Putování po středověkých památkách.

Web věnovaný středověku.

Web o Horní a Dolní Lužici.

Slovanská knihovna při NK.

Ústav slavistických a východoevropských studií FF UK.

Moravský etnofolk čerpající ze slovanských kořenů.

Slovanské fórum.

Vlastenecké a kulturní sdružení.


roh   Jazyčníci roh
Společnost staroslovanské kultury, tradic a duchovna.

Kruh Peruna - Slovensko.


Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.