Jejich hlasy mají hypnotickou moc a ten, kdo je uslyšel, zpravidla upadl do zvláštního transu, ve kterém mohl také umřít. Víly taktéž strhávaly mládence do tance a unášely je do svého království. Po jejich tancích, stejně jako rusalek, zůstávaly na polích a lukách vyšlapané kruhy. Do těchto kruhů by se podle tradice nikdy nemělo vstupovat, protože to přináší neštěstí. V této souvislosti je zajímavé připomenout, že v obilných kruzích objevujících se v současnosti výzkumníci zachytávají zvláštní druhy záření. Stejně tak se mluví o změnách buněčné struktury obilí uvnitř kruhů.
Méně známým aspektem víl je jejich bojovná stránka. Často jezdily na koních nebo jelenech a svými šípy zabily každého, kdo se jim postavil do cesty. Zde nacházíme podobnost se západními elfy, o kterých taktéž kolovaly podobné pověsti. V některých oblastech lidé dosud nazývají kamínky ve tvaru hrotu šípu „elfí střela“.
Vzdušné bytosti mohou být velmi nebezpečné, proto je staří Slované používali
v bojové magii. Říkalo se, že když víly táhnou do boje, země se otřásá.
Víly také mohou porodit děti, které podvrhnou ženám. Takové děti se liší od
ostatních lepší pamětí a vysokou moudrostí. Proto se o moudrých lidech říká, že
„je Víly zrodily“.
Hlavním darem těchto bytostí je schopnost poskytovat vláhu. Proto jim staří Slované přinášeli četné oběti, aby získali jejich přízeň. V Chorvatsku chodívaly dívky s květinami a hedvábnými stužkami na místa, kde se Víly zdržují a pokládaly obětované věci na kameny se slovy: „Vezmi, vílo, co je ti milo!“
Bulhaři zavěšovali na stromy barevné pentle a kladli k vodním pramenům
koláčky. U Bulharů se o letnicích, které nazývali svátky samovilskými, scházeli
lidé po západu slunce na loukách, sbírali květiny a vázali je do kytic. Potom se
točili v tanci na patě a zpívali: „Vílo samodivo, kvítím obsypána, v rose
vykoupána, krstašem chráněna, mlékem odchována!“